Strona wykorzystuje pliki cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności.

Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

Zamknij
Polish (Poland)Deutsch (DE-CH-AT)English (United Kingdom)

WBZ

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Strona projektu:

http://badaniapodrecznikowe.pl/

Kierownik projektu:

prof. dr hab. Krzysztof Ruchniewicz

Okres realizacji:

01.10.2013 — 

Członkowie zespołu:

Arleta Dulkowska, Dagmara Fuczek, Tomasz Jaśków, dr Anna Kurpiel, Mateusz Matuszyk, Milena Migut, Jolanta Ryglewska, dr Jerzy Sporek, Michał Wiącek, dr Dariusz Wojtaszyn, dr Łukasz Wolak, Sylwester Zagulski, Aleksander Żerelik 

 

Opis projektu:

Projekt Niemcy i stosunki polsko-niemieckie w aktualnych polskich podręcznikach do historii, realizowany od października 2013 roku, ma na celu analizę wykorzystywanych obecnie w szkołach polskich podręczników do historii pod kątem ujęcia Niemiec i stosunków polsko-niemieckich od czasów najdawniejszych do współczesności. Przedmiotem analizy są programy szkolne i podręczniki dwóch typów szkół: gimnazjum oraz liceum, znajdujące się w wykazie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Zespół badawczy złożony jest z doktorantów i pracowników Katedry Nauk Historycznych CSNE, którzy analizują treści podręczników pod kątem wybranych przez siebie zagadnień: od powstania państwa polskiego do współczesnych relacji polsko-niemieckich w Unii Europejskiej. Ważnym elementem prac jest wypracowanie spójnego aparatu badawczego, który w umożliwiłby powtórzenie podobnych badań w przyszłości lub posłużył do analogicznej analizy podręczników niemieckich. 

 

Planowanym efektem projektu ma stać się publikacja książkowa złożona zarówno z ogólnej części dotyczącej m.in. wpływu polityki pamięci na kształt materiałów dydaktycznych oraz krytycznego przedstawienia podręczników dostępnych obecnie w polskiej szkole, jak również szczegółowych analiz wykonanych podczas realizacji projektu przez poszczególnych członków zespołu badawczego. 

 

Wydarzeniem wieńczącym projekt będzie międzynarodowa konferencja „Polityka historyczna a edukacja w Europie Środkowo-Wschodniej”, zaplanowana na 6-7 października 2014 roku, realizowana przy współpracy z Fundacją Konrada Adenauera.

 


Instytucja finansująca:

Deutscher Fußball-Bund

Instytucje realizujące:

CSNE, Universität Münster, Zentrum deutsche Sportgeschichte

Kierownicy projektu:

dr Dariusz Wojtaszyn , dr Kai Reinhart, dr Rene Wiese

Okres realizacji:

2014 — 2016

 

Opis projektu:

Celem projektu realizowanego na zlecenie Niemieckiego Związku Piłki Nożnej jest badanie różnych aspektów kultury piłkarskiej w systemie wschodnioniemieckiego sportu. W centrum zainteresowania znajdują się takie elementy jak: sukcesy i bohaterowie futbolu NRD, stadiony, lokalne i ponadregionalne tradycje i rytuały, obyczaje kibicowskie, kolektywna symbolika, piłkarskie miejsca pamięci, stereotypy i mity oraz dyskurs medialny i społeczny związany z piłką nożną w NRD. 

 

Szczególna uwaga poświęcona jest zagadnieniom związanym ze środowiskiem kibiców piłkarskich i ich funkcjonowania w warunkach państwa realnego socjalizmu (z uwzględnieniem zachowań dewiacyjnych), a także symboliczne oddziaływanie gwiazd futbolu na społeczeństwo NRD. 

W celu realizacji projektu wykorzystane zostanie szerokie instrumentarium metodologiczne z zakresu historii, antropologii kulturowej i socjologii.



Instytucja realizująca:

CSNE, Imre Kertész Kolleg Universität Jena, Żydowski Instytut Historyczny

Instytuca finansująca:

Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, CSNE, Żydowski Instytut Historyczny

Kierownik projektu:

prof. dr hab. Krzysztof Ruchniewicz

Okres realizacji:

maj 2014 — kwiecień 2015

Członkowie zespołu:

Dr hab. Dariusz Wojtaszyn, dr Utz Raphael, Jana Fuchs, Ryszard Burek

 

 

Opis projektu:

Celem projektu jest udostępnienie polskim czytelnikom pracy Jany Fuchs "Die Bedeutung der Trümmer. Die Große Synagoge im Warschauer Wiederaufbauprozess 1945-1991", nagrodzonej w 2012 roku nagrodą ambasadora RP w Berlinie. Praca będzie pierwszą publikacją poruszającą szczegółowo powojenną historię Wielkiej Synagogi w Warszawie, jednej z najdonioślejszych żydowskich budowli w samym centrum Warszawy. Książka jest ważna nie tylko w kontekście historii miejskiej Warszawy, na którym to polu trwają żmudne dyskusje nad nowym kształtem Placu Bankowego - jednego z najważniejszych placy Warszawy. Ma ona także doniosłe znaczenie dla historii warszawskich Żydów oraz stosunków polsko-żydowsko-niemieckich w okresie powojennym, gdyż porusza problem recepcji (bądź ignorowania) żydowskich budowli w stolicy, co można traktować, jako wyznacznik stosunków polsko- żydowskich.

Czytany 15710 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 17 marca 2015 12:34