Kierownik projektu: dr Maciej Olejnik Okres realizacji: - Opis projektu: Projekt ma na celu zbadanie czy oraz w jaki sposób lobbing oddolny wpływa na zachowania polityczne członków niższych izb parlamentu Niemiec (Bundestag), Polski (Sejm) i Zjednoczonego Królestwa (Izba Gmin). Badaniom poddana zostanie aktywność posłów obecnej i poprzedniej kadencji parlamentu (w przypadku Niemiec i Zjednoczonego Królestwa chodzi tutaj o lata 2017-2022, a Polski o okres między 2015-2022 rokiem). W ramach projektu są podejmowane następujące działania: 1) Analiza petycji składanych przez obywateli do parlamentów ww. państw oraz programów brytyjskich, polskich i niemieckich partii politycznych; 2) Wywiady częściowo ustrukturyzowane z parlamentarzystami i lobbystami z Niemiec, Polski oraz Zjednoczonego Królestwa; 3) Badania ankietowe wśród parlamentarzystów ww. państw. Umowa nr UMO-2021/43/D/HSS/02844 Nr rejestr. projektu: 2021/43/D/HS5/02844
Grantodawca:
Narodowe Centrum Nauki (NCN) w ramach grantu uzyskanego w konkursie Sonata 17
lipiec 2022 - lipiec 2025
Kierownik projektu: dr hab. Sören Brinkmann, prof. UWr Okres realizacji: - Opis projektu: Zatwierdzenie wniosku Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. W. Brandta o dofinansowanie projektu przez DAAD pod koniec 2021 roku, umożliwiło zorganizowanie w Centrum we wrześniu br. tygodniowej Szkoły Letniej pod hasłem: „Regiony, tożsamości regionalne i regionalizm w Europe i na świecie”. Oferta szkoły letniej objęła cztery, tematycznie różne warsztaty i została skierowana przede wszystkim do młodych badaczy z sieci centr DAAD z całego świata. Szkoła letnia umożliwiła uczestnikom wymianę naukową i nawiązanie kontaktów, a równocześnie wniosła istotny wkład do akademickiej dyskusji na temat regionów. Pierwszy warsztat dotyczył uwarunkowań i mechanizmów konstruowania tożsamości regionalnej w historii i teraźniejszości, drugi podejmował tematykę migracji, regionu i tożsamości, trzeci warsztat badał relacje pomiędzy tożsamościami regionalnymi a mniejszościami etnicznymi, natomiast czwarty był poświęcony zagadnieniom regionalnym w rozumieniu integracji ponadnarodowej na przykładzie Mercosuru. Części naukowej szkoły letniej towarzyszył ramowy program kulturalny, w którym, opierając się na szczególnej historii Dolnego Śląska jako spornego regionu przygranicznego, podjęto próbę prześledzenia dróg konstruowania tożsamości regionalnej od zakończenia II wojny światowej w 1945 roku. Program ramowy obejmował kolejny warsztat poświęcony historii tożsamości Dolnego Śląska, dwa spacery po mieście, zwiedzanie muzeum, a także całodniową wycieczkę do miejsca pamięci Oświęcim-Brzezinka (Ausschwitz-Birkenau) oraz do Krakowa. W szkole letniej wzięło udział łącznie 18 młodych badaczy z sześciu krajów europejskich i pozaeuropejskich. - Nr projektu 57627585
Instytucja realizująca:
CSNE im. W. Brandta, Uniwersytet Wrocławski; centra partnerskiei w Brazylii (Porto Alegre), w Kanadzie (Montréal) oraz w Niemczech (Bielefeld)
Grantodawca:
Deutscher Akademischer Austauschdienst e.V. (DAAD).
01.01.2022 - 31.12.2022